Nicholas is instructeur fietsherstel

Nicholas is instructeur, hij begeleidt de medewerkers in de fietsherstelwerkplaats.

Hoe ben je bij trans-fair, het fietsproject van Ateljee vzw, terecht gekomen?

"Ik heb in avondschool voor fietsenmaker gestudeerd. Nadat ik mijn diploma van fietsenmaker behaalde, ben ik in een fietsenwinkel gaan werken. In een fietsenwinkel ligt de nadruk echter op verkoop en dat lag mij niet. Bovendien was het een eenzame job. Ik was vaak hele dagen alleen met de fietsen. En fietsen… tjah, die praten niet.

Daarom solliciteerde ik bij Ateljee vzw. Ik ben blij dat ik de kans gekregen heb om hier te starten, ook al had ik enkel ervaring met fietsen en nauwelijks met werken met mensen. De combinatie van werken met fietsen en werken met mensen vind ik dan ook het leuks in deze job."
 

Verschilt trans-fair van andere fietsherstellers?

"Wij herstellen fietsen nog echt zoals vroeger. Onderdelen worden niet zomaar vervangen door nieuwe onderdelen. We herstellen nog echt, in die zin dat we ook aan onderdelen een tweede leven geven.

Op dit vlak heb ik in de twee jaar dat ik hier werk dan ook veel geleerd. Mijn ervaring met fietsen had ik vooral opgedaan in een gewone fietsenwinkel. Een fiets herstellen gebeurt daar tegenwoordig door er nieuwe onderdelen in te steken. Bij Ateljee heb ik veel oude technieken geleerd die veel jonge fietsenmakers niet meer onder de knie hebben. Die technieken leerde ik van mijn collega-instructeurs maar evengoed van enkele medewerkers die hier al langer werkten. Ik heb veel van hen geleerd, want bij Ateljee werken echt stielmannen. Daar tegenover stond dat ik hen kon doen groeien in hun kennis over elektrische fietsen en koersfietsen."

Nicholas

 

Je bent instructeur van medewerkers die bij trans-fair werken omdat ze moeilijk aan werk raken op de reguliere arbeidsmarkt, een uitdaging?

"Technisch zijn heel wat van onze medewerkers sterk. Toch werken ze bij ons omdat ze laaggeschoold zijn en geen diploma hebben, omdat ze langdurig werkloos zijn, omdat hun Nederlands niet goed genoeg is,… Dat is inderdaad een uitdaging. We leiden hen op tot fietsenmaker, maar daar stopt het zeker niet.

Een groot deel van onze medewerkers heeft moeite met onze taal. Een van de eerste dingen die ik doe wanneer er iemand nieuw bij ons komt werken, is hem een overzicht geven van alle fietsonderdelen in het Nederlands. Tijdens het werken ondervraag ik hen ook regelmatig. Communicatie is ook voor een fietsenmaker essentieel."

Nicholas